Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Koleje Ukraińskie rozpoczęły budowę linii kolejowej o rozstawie toru 1435 mm ze stacji węzłowej Czop do Użhorodu – największego miasta w Obwodzie Zakarpackim.

– Ukraina rozpoczęła budowę europejskiego toru o rozstawie 1435 mm z Czopu do Użhorodu. To jeden z projektów strategicznego programu rozwoju infrastruktury kolejowej na rzecz integracji Ukrainy z UE – poinformowali ukraińscy kolejarze. Wydarzenie z tej okazji miało miejsc 11 kwietnia, w obecności premiera Ukrainy Denysa Szmyhala i prezesa Ukrzaliznyci Jewhena Laszczenki. Ukraińcy rozpoczęli montaż toru w splocie, a więc takiego, po którym będą mogły poruszać się zarówno pociągi dostosowane do 1520 mm jak i 1435 mm.

– Projekt ten nie tylko zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pasażerskiego i potoki pasażerskie, ale także zapewni nam nowe możliwości logistyczne w transporcie towarowym i odciąży punkty przeładunkowe na granicach. Użhorod będzie pierwszym dużym ukraińskim miastem połączonym z Europą koleją o europejskim rozstawie torów – powiedział premier Shmyhal.

Projekt jest już gotowy, prace przygotowawcze są za nami, a następne etapy (poza pokazowym, jaki zorganizowano na stacji w Użhorodzie) budowy będą miały miejsce w maju. Dokumentacja projektowa i studium wykonalności zostały opracowane na koszt budżetu państwa na lata 2021-2022. Budowa będzie realizowana przy 50% wsparciu z funduszu UE Connecting Europe Facility CEF (Ukraina otrzymała szansę udziału w konkursie korytarzowym i zdobyła te pieniądze, choć z innymi projektami nie poszło już tak łatwo). Ukrzaliznycja złożyła wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie na nowe projekty CEF o dofinansowanie.

Całkowita wartość projektu wynosi 1,3 miliarda hrywien (w przeliczeniu to 132,5 mln złotych), a okres realizacji wynosi 14 miesięcy. W ramach inwestycji powstanie splot o długości 22 km, zmodernizowane zostaną obiekty inżynieryjne, zamontowana zostanie półautomatyczna blokada liniowa, wyposażone zostanie miejsce pracy dyżurnego. Tor ma być elektryfikowany dopiero w kolejnym etapie.

Inwestycja ma przenieść ciężar transferów pasażerskich z węzła Czop (tu docierają obecnie pociągi z Budapesztu, Wiednia i, od niedawna, z Pragi), zlokalizowanego tuż przy granicy słowackiej i węgierskiej, nieco głębiej w głąb terytorium Ukrainy, do dużego miasta Użhorod, który także jest kolejowym węzłem. Kończą w nim bieg zarówno lokalne jak i dalekobieżne pociągi z głębi kraju. Z kolei w ruchu towarowym pozwoli to przenieść rozładunek pociągów normalnotorowych z Czopu do Użhorodu, odciążając ten pierwszy węzeł.

Ukraina rozważa przekucie na 1435mm całej górskiej linii przez Karpaty od Użhorodu do Lwowa. To jednak inwestycja na lata, na którą obecnie brak jest dofinansowania.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Prawo i polityka

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2024

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Infrastruktura

Zobacz również:

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Prawo i polityka

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2024

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Infrastruktura

Zobacz również:

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5